Liigu sisu juurde

Ülikoolid arvudes

Koondame siia statistikat sageli esitatud küsimustele vastamiseks. Enamasti on küsimused ülikoolide tegevuse ja kõrghariduse ning teaduse rahastamise kohta. Jooniseid saab suuremalt vaadata neile klikkides.

Ülikoolide tulemusnäitajad

Ülikool lõpetatakse kiiremini

Haridus- ja noorteprogrammi 2025-2028 mõõdikuks on seatud kõrghariduse tasemel nominaalajaga lõpetanute osakaalu kasv 57%ni aastaks 2035. Kuigi näitajal on olnud tagasilangust, on trend kogu perioodi vaates siiski positiivne ja avaõiguslike ülikoolide andmed näitavad, et 2024.a on uuesti oodata nominaalajaga lõpetanute osakaalu kasvu.

Allikad: HaridusSilm; Metoodika: nominaalaeg+1 a on arvestatud nende õppekavade puhul, mille nominaalkestus on <4 aastat, nominaalaeg+2 a on arvestatud nende õppekavade puhul, mille nominaalkestus on vähemalt 4 aastat. Arvesse on võetud kõrghariduse I ja II astme õppekavad, kõik kõrgkoolid.

Nominaalajaga lõpetanute osakaal on üks kõrghariduse rahastamismudeli tulemusnäitajatest. Nii avaõiguslike ülikoolide keskmine (arvutatud ülikoolide individuaalsete näitajate põhjal) kui ka kõigi avaõiguslike ülikoolide koondnäitaja on vaatlusalusel perioodil suurenenud.

Allikas: HTM; Metoodika: nominaalaeg+1 a on arvestatud nende õppekavade puhul, mille nominaalkestus on <4 aastat, nominaalaeg+2 a on arvestatud nende õppekavade puhul, mille nominaalkestus on vähemalt 4 aastat. Arvesse on võetud kõrghariduse I ja II astme õppekavad, kõik kõrgkoolid. Avaõiguslike ülikoolide keskmine näitaja on arvutatud ülikoolide näitajate keskmisena, koondi puhul on näitaja leitud avaõiguslike ülikoolide lõpetajate kohta tervikuna.

Näitaja suurus on ülikooliti erinev, ulatudes Eesti Maaülikooli 46,8st Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia 74,4ni. Vaatlusalustel aastatel on kõik avaõiguslikud ülikoolid kasvatanud nominaalajaga lõpetanute osakaalu.

Allikas: HTM

Kui 2020. aasta andmetel oli Eesti kõrghariduse esimese astme lõpetajate nominaalajaga lõpetamise määr rahvusvahelises võrdluses tõusnus OECD keskmisest kõrgemaks, siis 2023. a andmete alusel on Eesti langenud OECD keskmisest tahapoole.

Allikas: OECD EAG 2025, Completion rates of new entrants into tertiary education, by level of education and timeframe (2023); OECD EAG 2022, Completion rates of full-time students who entered a bachelor’s (or equivalent level) programme, by gender and timeframe (2020); OECD EAG 2019, Completion rate of full-time tertiary students, by level of education and gender (2017)